Waarom een goede tekst op je homepage zo belangrijk is

18 okt, 2020
brecht tekst op je homepage schrijven

Je ontmoet iemand voor het eerst. Dan wil je een goede indruk maken, toch? Je zorgt dat je haar goed zit, kiest een outfit en bereid je verhaal voor. Met een website is dit niet anders. Je website is het eerste contact tussen jouw bedrijf en je potentiële klant. Het is je visitekaartje, je vriendelijke glimlach, je stevige handdruk én je salespitch. 

Toch moet ik nog vaak ondernemers uitleggen dat tekst hierin een gigantische rol speelt. Een prachtig vormgegeven homepage is nergens zonder duidelijk en foutloos verhaal. Of je nu een webshop, portfolio of salespagina hebt: je kan niet zonder sterke teksten. 

Je wil een goed verhaal omdat je klant lui is

Een beetje lomp, maar waar: mensen zijn lui. Ze willen snel vinden wat ze zoeken, anders haken ze af. Met een duidelijke tekst op je website maak je het de klant makkelijk om de informatie te vinden die ze zoeken. Moeten ze door een onleesbare of veel te lange tekst om een antwoord te vinden? Dan ben je ze al kwijt. 

Zorg voor een duidelijke homepage met verwijzingen naar je producten, prijzen, een contactpagina en andere belangrijke bronnen. Ik wil in een oogopslag kunnen zien waar je website over gaat en hoe ik kan navigeren. Een Call To Action mag ook niet ontbreken: een pakkende, korte tekst die de klant aanspoort actie te ondernemen. Denk dan bijvoorbeeld aan een knop waarmee iemand contact opneemt, een product bestelt of een nieuwsbrief aanvraagt. 

Teksten zorgen voor betere vindbaarheid

Zeker niet in de laatste plaats zijn goede teksten belangrijk voor je vindbaarheid. Vind jij ’t kofschip maar onzin en vind je interpunctie meer een suggestie? Prima, maar Google vind die dingen wel belangrijk. Het algoritme van Google bepaalt welke websites hoog in zoekresultaten verschijnen. De kwaliteit van tekst speelt daarin een belangrijke rol. Jij vindt een foutloze tekst zonder dt-fouten misschien niet belangrijk, maar Google wel. Kortom: een correcte tekst zorgt dus voor een betere positie in Google. Een tekst moet niet alleen foutloos zijn om een goede waardering van Google te krijgen. Ook zoekwoorden, opbouw en lengte zijn daarin belangrijk.

Voor de duidelijkheid: zoekmachineoptimalisatie – ook wel SEO – is gecompliceerder dan alleen een goede tekst schrijven. Echter is dit wel de basis van een vindbare website met een hoge positie in zoekmachines. 

Foutloze teksten maken je betrouwbaar

Hoe herken je een phishingmail? Juist, door spelfouten, raar taalgebruik en vage mailadressen. Dat geldt ook voor websites: als je tekst vol fouten en kromme zinnen staat, dan vertrouwen mensen je minder snel. Teksten die eruit zien alsof ze zo uit Google Translate komen, doen het daarom niet echt lekker. Ook een tekst zonder interpunctie of vol tikfouten is écht niet in je voordeel. Als mensen een slecht gevoel krijgen bij je website, dan zijn ze niet bepaald geneigd iets van je te kopen. 

Echt opvallen doe je met een sterk verhaal

Ken je dat ‘voor mij tien anderen’ gevoel? Ik in ieder geval wel. Een tekort aan tekstschrijvers is er niet. Hetzelfde geldt voor veel andere beroepen. Hoe val je dan toch op en zorg je dat mensen jouw waarde inzien? Juist, met een goed verhaal.

Wanneer je tekst eruit ziet alsof het zo uit een WordPress template is gejat, dan val je niet op. Probeer je persoonlijkheid en je USP’s te tonen in je verhaal, zeker wanneer je het soort dienst aanbiedt waarbij nauwe samenwerking plaatsvindt. Mensen vinden het dan extra belangrijk om een klik met je te hebben. 

 Dat is precies waarom je op mijn website niet alleen praktische info vindt maar ook leest over mijn achtergrond in de journalistiek, mijn ervaringen als ondernemer en mijn vele katten en Nintendo’s. Dat is een stukje van mij dat ik graag laat zien. Het schrikt mensen misschien af maar het trekt anderen juist aan. 

Heb je dan een tekstschrijver nodig of niet?

Ik snijd mezelf hiermee ongetwijfeld in de vingers maar het antwoord hierop is maar soms ‘ja’. Want als jij goed weet hoe je een duidelijk verhaal opzet, algemene kennis hebt van SEO en foutloos kan schrijven, dan kun je een hoop zelf. Mijn ervaring leert echter dat die 9 voor Nederlands op je eindlijst van de HAVO niet alles zegt. Het is namelijk best lastig om een verhaal te schrijven, ook al kan je het nog zo mooi vertellen. Zit jij al dagen naar je scherm te staren en heb je pas twee zinnen getikt? Dan is uitbesteden onder de streep goedkoper. 

 

Over mij

brechtje van dam - brecht media - over mij

Ik ben Brechtje. In 2019 richtte ik mijn bedrijf Brecht Tekst & Media op. Ik werk als tekstschrijver, journalist en webredacteur.

Samen met één man en twee katten woon ik in Arnhem. Echt blij zie je me als ik mag schrijven over games of mensen met een goed verhaal.

Op mijn blog deel ik tips over schrijven, mijn ervaringen als ondernemer, nerdstuff, persoonlijke verhalen en meer. Benieuwd of ik iets voor je kan betekenen? Neem contact op!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *