Vijf opmerkingen die je als ondernemer in een creatief beroep te vaak hoort
18 October 2020
joanna-kosinska-1_CMoFsPfso-unsplash-2

Of je nu fotograaf, schrijver of ontwerper bent: werken in een creatief beroep is heerlijk. Doen waar je van houdt, je creatieve geest gebruiken en mooie dingen maken. Beter wordt het niet. Maar er zijn ook veel vooroordelen over creatieve freelancers. Op feestjes krijg je soms de gekste vragen over je werk. Deze dingen horen ondernemers in creatieve beroepen nét iets te vaak.

1: “Goh, kun je daar van leven?”

Er zijn veel varianten op deze opmerking zoals “Kun je daar geld mee verdienen?” maar ook “Ik dacht dat beroep X meer een bijbaan was” of “Is dat niet vooral een hobby?” Allemaal versies van dezelfde boodschap: is dit wel een echt vak?

De keerzijde van een creatief beroep is dat iedereen zichzelf een schrijver, fotograaf of kunstenaar vindt. Maar een geslaagd vakantiekiekje maakt nog geen fotograaf. En wie het alfabet kent, kan niet gelijk een goed verhaal schrijven.

Voor sommigen zijn dit hobby’s maar voor velen is het hun vak. En dat is het ook echt: een vak.

2: “Kan je ( opdracht X) voor mij maken? Ik heb geen budget beschikbaar, maar ik kan je wel promoten!”

Deze vraag goed beantwoorden is ongemakkelijk, maar wel hard nodig. Want voor niets gaat de zon op en dat kun je heel simpel toelichten. Je vraagt de bakker ook niet om een halfje wit in ruil voor een facebookpost, toch? Mensen hoeven dus ook niet zomaar bij jou aan te kloppen voor een gratis ontwerp of tekst. Dit is je vak en daarvoor krijg je betaald.

Een beetje promotie op z’n tijd is natuurlijk fijn. Ga wel altijd na of het de moeite waard is om gratis of goedkoper te werken. Een promo op het instagramaccount van je neefje met tien volgers? Daar heb je dus niks aan.

3: “Vind je zo’n instabiel inkomen niet eng?”

Ja hoor, soms wel. Als het goed gaat met je bedrijf, lig je nergens wakker van. En toch heeft iedereen – zeker in het begin – wel eens stress om geld. Bijvoorbeeld omdat je een erg rustige maand hebt, of omdat die ene factuur nog steeds niet is betaald. Maar die stress kan je ook voeden. Je wordt er innovatief van.

Dat zogenaamd instabiele inkomen? Daar heeft elke startende freelancer mee te maken. Je krijgt die vraag nét iets vaker als je een creatief beroep uitoefent. Raakt zo’n opmerking je toch een beetje? Schrijf dan eens op voor jezelf waarom je ook alweer voor jezelf wilde beginnen. De vrijheid die bij het ondernemerschap komt kijken is veel waard!

4: “Wauw, een beetje creatief bezig zijn. Dan voelt voor jou elke dag als vrije tijd.”

Nou, nee. Want ook een ondernemer in de creatieve sector moet boekhouden of soms een minder spannende opdracht aannemen om de huur te betalen. En alle ondernemers moeten tijd besteden aan goede acquisitie en marketing. En soms is schrijven ook gewoon niet leuk.

Begin je al te grommen van frustratie bij deze vraag? Ze hebben geen idee hoe hard je werkt! En dat is precies het probleem: dat weten ze niet. Leg het ze dan gewoon eens uit. Vertel hoe een gemiddelde dag er voor jou uitziet.

5: “Oh, je bent (vul hier creatief beroep in)? Dan heb je vast heel veel concurrentie!”

Er zijn inderdaad meer schrijvers en fotografen op de planeet dan neurologen en bouwkundigen. Nou en? Er is ook veel meer werk voor ons. Bovendien weet een goede ondernemer wat ze waard is. Jij bent niet zoals iedereen. Elke ondernemer heeft een eigen stijl en unieke vaardigheden. En die concurrentie? Zie ze liever als concullega’s. Je kunt veel van elkaar leren.

Onthoud de wijze woorden van Tay Tay Swift: Shake it off

Yep, al deze opmerkingen zijn soms vreselijk irritant. Maar ze komen ook vanuit een plek van onwetendheid. Laat je er niet door uit het veld slaan. Kies in plaats daarvan ervoor om je werk en bedrijf toe te lichten. Zo maak je van dat oersaaie verjaardagskringetje ook meteen een potentieel netwerkmoment.

Recente artikelen

Middel 23

Tekstschijver voor ondernemers

Ik ben Brechtje: tekstschrijver, verhalenverteller en geek. In 2020 richtte ik mijn bedrijf Brecht Tekst & Media op. Nu help ik ondernemers aan sterke commerciële teksten voor op het wereldwijde web. En ik werk als freelance journalist voor webredacties. 


Benieuwd of ik jou kan helpen met je tekstprobleem? Neem contact met me op en we bellen snel! 

Social Media

Categorieën

Benieuwd wat ik voor jou
kan doen?

Laat van je horen! Van webteksten en blogs tot whitepapers en interviews: ik help je graag. Vul het formulier in, dan neem ik snel contact met je op.