Waarom die tekst op je homepage zo belangrijk is
18 October 2020
volodymyr-hryshchenko-V5vqWC9gyEU-unsplash-1

Je ontmoet iemand voor het eerst. Dan wil je indruk maken, toch? Je zorgt dat je haar goed zit, kiest een outfit en bereidt je verhaal voor. Met een website is het niet anders. Je website is het eerste contact tussen jou en je potentiële klant. Het is je visitekaartje, je vriendelijke glimlach, je stevige handdruk én je salespitch. 

Toch moet ik nog vaak uitleggen aan klanten dat tekst hierin een gigantische rol speelt. Een prachtig vormgegeven homepage is nergens zonder inhoud, hoe weinig tekst er ook op je pagina staat. Of je nu een webshop, portfolio of salespagina hebt: je kan niet zonder sterke teksten.

Je wil een goed verhaal omdat je klant druk is

Er wordt vaak gezegd dat lezers lui zijn. Ik  zie het graag anders: ze hebben meer te doen. Ze willen snel vinden wat ze zoeken, anders haken ze af. Met een duidelijke tekst op je website maak je het de klant makkelijk om de informatie te vinden die hij zoekt. Moet hij door een onleesbare of te lange tekst om een antwoord te vinden? Dan ben je hem kwijt.

Zorg voor een duidelijke homepage met verwijzingen naar je product of dienst, een contactpagina en andere belangrijke info. De lezer wil in een oogopslag kunnen zien waar je website over gaat en hoe hij kan navigeren. Een Call To Action mag dus ook niet ontbreken: een pakkende, korte tekst die de klant aanspoort actie te ondernemen. Denk dan bijvoorbeeld aan een knop waarmee de hij een product bestelt of inschrijft.

Goede tekst zorgt dat je vindbaar bent

Zeker niet in de laatste plaats zijn goede teksten belangrijk voor je vindbaarheid. Vind jij ’t kofschip maar onzin en zijn interpunctieregels wat jou betreft meer een suggestie? Prima, maar Google vindt die dingen wel belangrijk. Het algoritme van Google bepaalt welke website hoog in zoekresultaten verschijnt. De kwaliteit van tekst speelt daarin een belangrijke rol. Jij vindt een foutloze tekst zonder dt-fouten misschien niet belangrijk, maar Google wel. Kortom: een correcte tekst zorgt voor een betere positie in Google. Ook zoekwoorden, opbouw en lengte zijn daarin belangrijk.

Voor de duidelijkheid: zoekmachineoptimalisatie – ook wel SEO – is gecompliceerder dan dit. Maar content is wel de basis van een succesvolle website.

Foutloze teksten komen professioneel en betrouwbaar over

Hoe herken je een phishingmail? Juist: door spelfouten, raar taalgebruik en vage mailadressen. Dat geldt ook voor websites: als de content vol fouten en kromme zinnen staat, dan  vertrouw je de boel niet. Teksten die eruit zien alsof ze uit Google Translate komen, doen het daarom niet echt lekker. Ook een tekst zonder interpunctie of vol tikfouten is écht niet in je voordeel. Als mensen een slecht gevoel krijgen bij je website, dan zijn ze niet bepaald geneigd iets van je te kopen.

Opvallen doe je met een sterk verhaal

Ken je dat ‘voor-mij-tien-anderen’ gevoel? Ik in ieder geval wel. Een tekort aan tekstschrijvers is er niet. Hetzelfde geldt voor veel andere beroepen. Hoe val je dan toch op en zorg je dat mensen jouw waarde inzien? Juist, met een goed verhaal.

Wanneer je tekst eruit ziet alsof het zo uit een WordPress template is gejat, dan val je niet op. Probeer je persoonlijkheid te tonen, zeker wanneer je het soort dienst aanbiedt waarbij nauwe samenwerking plaatsvindt. Mensen vinden het dan extra belangrijk om een klik met je te hebben.

Dat is precies waarom je op mijn website niet alleen praktische info vindt, maar ook leest over mijn achtergrond in de journalistiek, mijn ervaringen als ondernemer en liefde voor The Legend of Zelda. Dat is een stukje van mij dat ik graag laat zien. Sommige klanten schrikt het misschien af. Anderen trekt het juist aan.

Heb je dan een tekstschrijver nodig voor je website of niet?

Het antwoord hierop is niet altijd ‘ja’. Want als jij goed weet hoe je een duidelijk en wervend verhaal opzet, algemene kennis hebt van SEO en foutloos kan schrijven, dan kun je een hoop zelf. Maar ervaring leert toch dat die 9 voor Nederlands op de HAVO niet alles zegt. Het is namelijk best lastig om een verhaal te schrijven, ook al kan je het nog zo mooi vertellen. Zit jij al dagen naar je scherm te staren en heb je pas twee zinnen getikt? Dan is uitbesteden onder de streep goedkoper.

Benieuwd of ik je kan helpen met die tekst waar jij mee in je maag zit? Neem contact met me op. Ik vertel je graag hoe we er samen een spetterend succesverhaal van maken.

Recente artikelen

Middel 23

Tekstschijver voor ondernemers

Ik ben Brechtje: tekstschrijver, verhalenverteller en geek. In 2020 richtte ik mijn bedrijf Brecht Tekst & Media op. Nu help ik ondernemers aan sterke commerciële teksten voor op het wereldwijde web. En ik werk als freelance journalist voor webredacties. 


Benieuwd of ik jou kan helpen met je tekstprobleem? Neem contact met me op en we bellen snel! 

Social Media

Categorieën

Benieuwd wat ik voor jou
kan doen?

Laat van je horen! Van webteksten en blogs tot whitepapers en interviews: ik help je graag. Vul het formulier in, dan neem ik snel contact met je op.